Sök:

En resa i kommunikation

En studie av Apoteket ABs kommunicerade värderingar i årsredovisningar under åren kring avregleringen.


Studiens syfte har varit att undersöka hur kommunicerade värderingar hos ett företag påverkas av en avreglering. Uppsatsen undersöker hur Apoteket ABs kommunicerade värderingar i årsredovisningar har förändrats efter avregleringen och om dessa ligger i linje med grundmålen för avregleringens syfte. Det teoretiska avsnittet behandlar värderingar, kommunicerade värderingar, kommunikation, värderingar sammantaget med avregleringar samt apoteksmarknadens avreglering. Studien baseras på en innehållsanalys av Apoteket ABs årsredovisningar där blocken 2005-2008 samt 2010-2013 noga studerats och jämförts med varandra. I årsredovisningarna har antal textstycken kvantifierats efter sex utvalda värdeord från regeringens mål med avregleringen. Resultatet påvisar att antalet kommunicerade värderingar har minskat i antal efter avregleringen. Dock är det andra kommunicerade värderingar som kommuniceras före och efter avregleringen. Studien indikerar att Apoteket AB redan innan avregleringen arbetade för att nå regerings syfte och mål med avregleringen i sin kommunikation, samt att det finns andra faktorer som kan ha påverkat utfallet av de marginella skillnaderna.

Författare

Helen Orbe Malin Lundin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..