Sök:

En resa genom motivation på arbetsplatsen

- Monetära, Sociala och Individuella faktorers påverkan

Syftet med denna uppsats är att bidra till en djupare förståelse för motivationen hos de anställda på en arbetsplats samt hur de monetära, sociala och individuella faktorerna påverkar motivationen. Vårt delsyfte är att försöka lyfta fram nyare motivationsteorier tillsammans med mer klassiska teorier för att försöka belysa utvecklingen. För att undersöka ovanstående har 14 kvalitativa intervjuer utförts med ordinarieanställda samt säsongsanställda på turistbyråer runt om i Småland. Vi har sedan använt oss utav olika motivationsteorier som vi redogjort för i kronologisk ordning för att läsaren på ett tydligare sätt ska kunna se utvecklingen inom motivationsteorierna. Resultaten från våra intervjuer samt de olika motivationsteorierna har sedan analyserats och tolkats vilket har mynnat ut i en slutsats. I slutsatsen har vi kommit fram till att de flesta av de nyare teorierna kan ses som en vidareutveckling utav de mer klassiska som ser motivation ur olika perspektiv. Det framgick även att det främst var symbolvärdet av de monetära faktorerna i form av bl.a. uppskattning som motiverade de anställda på arbetsplatsen. De sociala faktorerna påverkar de anställdas motivation på arbetsplatsen då det skapas en trivsel i form av en känsla av tillhörighet samt gemenskap och många fann även att kundbemötandet var motiverande. Slutsatsen som drogs om de individuella faktorerna var att motivation på arbetsplatsen kan ses som individuellt samtidigt som vi kom fram till att flera utav de anställda motiverades av liknande saker som t.ex. medarbetarna, möjligheten att växa och utvecklas, varierande arbetsuppgifter samt att kunna fatta egna beslut.

Författare

Sara Karlén Sandra Klang

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..