Sök:

En översikt om barn som bevittnat våld i familjen


Uppsatsens syfte var att öka förståelsen och kunskapen om de barn som bevittnat våld mellan närstående i familjen. Frågeställningarna var: 1) Hur beskrivs barns, mödrars och behandlares röster i litteraturen om barn som bevittnat våld i familjen? 2) Vad har våldet för konsekvenser för barnen enligt mödrar och behandlare? 3) Hur diskuteras lagstiftning, insatser och behandling i litteraturen om barn som bevittnat våld i familjen? En selektiv kunskapsöversikt med en illustrativ intervju med en behandlare genomfördes för att besvara frågeställningarna. Resultatet analyserades ur ett multidimensionellt perspektiv med hjälp av socialkonstruktivistisk teori, anknytningsteori samt systemteori med ett rollperspektiv. Det som framkom i studien var att barn som bevittnat allvarliga våldshändelser i hemmet upplevde ett trauma vilket kunde leda till posttraumatiska stressyndrom hos barnet. Över hälften av barnen i litteraturen hade också själva blivit misshandlade. Barnen utvecklade olika copingstrategier för att kunna hantera situationen i familjen. Dessa strategier såg olika ut beroende av faktorer som ålder, utvecklingsfas samt personliga egenskaper hos barnet. För att barnet skulle kunna bearbeta de traumatiska upplevelserna ansågs behandlingsinsatser i form av krissamtal eller gruppverksamhet vara lämpliga åtgärder. Fungerande nätverk i form av goda vuxenkontakter och sunda kamratrelationer ansågs verka skyddande och minska riskerna för att långvariga psykiska problem utvecklades hos barnet.

Författare

Anna Birberg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..