Sök:

En narratologisk studie av Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget


Syftet med uppsatsen har varit att med hjälp av narratologisk teori, om hur berättandet är kon-struerat, visa på hur en berättelse är skriven. Uppsatsen visar att man med den narratologiska teoribildningen kan analysera och beskriva hur en författare valt att skriva ner sin berättelse och hur den är konstruerad. Jag gör antagandet att man med ledning av en narrativ studie av en berättelse från en erkänd god författare, Torgny Lindgren, kan finna stöd för hur en berättelse, Ormens väg på hälle-berget, är konstruerad. Studien visar i god utsträckning på hur författaren gått tillväga när han skrivit ner sin berättelse från den grundhistoria som en gång får anses ha inträffat. Studien visar även hur författaren har stuvat om i tiden och hur författaren hanterat tidsordning. Dess-utom visar studien på hur berättarens röst förhåller sig till själva berättelsen och i vilket per-spektiv berättelsens karaktärer återges. Men studien visar även att vissa narratologiska verktyg inte riktigt räcker till för att illustrera på vilket sätt en viss tidsrymd i romanen har tagits i anspråk när det gäller olika tillbakablickar. Sammantaget visar även studien att skrivandet får anses som ett hantverk vilket med hjälp av narratologisk metodik kan förstås och sannolikt läras in.

Författare

Villy Hansen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..