Sök:

En lärares interaktion med sina elever, som inte längre finns där


Detta examensarbete är ett nedslag mitt i arbetet med ett konstprojekt som i enkla drag innebär att jagfilmar en lärares interaktion med sina elever och därefter i ett videoverk, med hjälp av en skådespelarerekonstruerar lärarens sociala interaktion fast utan elever som motspelare. Jag vill anta de utmaningarsom denna idé om gestaltningsmetod innebär ställt i relation till min intention om att i videoverketuttrycka kontrasten: en ensam lärare som är upprymd av känslan av gemenskap och social interaktionmed sina elever (som inte finns där).Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv skulle man kunna jämföra min idé omgestaltningsmetod med en livsvärldsfenomenologisk metodologi eftersom jag i min rekonstruktion avlärarens lektionsarbete tar bort en förutsättning i lektionsarbetet - eleverna. Jag har därför valt att itexten relatera arbetsprocessen med mitt videoprojekt utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektivpå klassrumsobservation. Jag diskuterar i texten hur vi under arbetet med rekonstruktionen av lärarensinteraktion observerade olika förgivettaganden (som lärarens rörelsemönster, blickar ellerförhållningssätt till datorer i klassrummet). Dessa förgivettaganden handlar bl.a. om att vara i sinkropp under lektionsarbetet som i sin tur är med och skapar en helhet: lärarens roll i relation till sinaelever, lärarens arbetssituation och syfte med sin lektion men också känslan av gemenskap somgenomsyrar den dokumenterade lektionen.I samband med examensutställningen visar jag två olika videoverk som gestaltar sammalektionsfragment. Videoverken visar hur långt jag har kommit hittills i genomförandet av min idé omgestaltningsmetod i relation till min intention om vad jag vill uttrycka. De svårigheter men ävenmedgångar jag mötte, i min strävan att uppnå ett visst uttryck, utnyttjar jag för att i texten reflekterakring en konstnärlig arbetsprocess och de utbildningsvetenskapliga och didaktiska reflektioner som dethar resulterat i.

Författare

Ilona Huss Walin

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..