Sök:

En kvalitativ studie om specialpedagogen på habiliteringen


Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilken funktion den pedagogiska dokumentationen fyller i förskolan. Vi har tittat närmare på hur pedagogisk dokumentation fungerar i praktiken utifrån både lärares perspektiv och barns perspektiv. Målet med undersökningen var att få djupare kunskaper inom ämnet. Under undersökningens gång har vi genomfört både lärare och barnintervjuer där vi har fått svar på hur de arbetar med pedagogisk dokumentation i förskolan. Lärarna använder sig av observationer för att följa upp det individuella barnet och förtydliga den verksamhet som bedrivs. Det dokumenteras för att synliggöra verksamheten och öppna en dialog med barnets vårdnadshavare. Resultatet visar även att dokumentation gynnar barnet positivt på så sätt att barnet får se sitt eget lärande och sin egen utveckling.I vårt resultat framkom dock att i samtliga förskolor vi kommit i kontakt med sker mer dokumentation än pedagogisk dokumentation. De flesta lärarna anser att de skulle vilja arbeta mer med pedagogisk dokumentation, men att de på grund av tidsbrist inte hinner med det.

Författare

Kim Hassel Cecilia Bergfeldt

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..