Sök:

En kvalitativ studie där elever i årskurs nio reflekterar över självförtroendebegreppet och sitt eget självförtroende

Hur har skoltiden påverkat självförtroendet?

Uppsatsen söker svar på hur elever i årskurs nio uppfattar och reflekterar kring självförtroende och hur dom tycker att skolan har stöttat dom med det. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om självförtroende och självuppfattning samt tio kvalitativa intervjuer. Hela studien utgår ifrån Bronfenbrenners ekologiska modellResultatet visar att ungdomarnas syn på självbegreppet framförallt handlar om att tro på sig själv, med betoning på utseendet. Resultatet visar även att kompisarna är en av dom viktigaste faktorerna för uppbyggnaden av ett bra självförtroende.

Författare

Anna Engström Stefan Sjögren

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Institutionen för beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..