Sök:

En kritisk granskning av det normkritiska perspektivet


Den normkritiska pedagogiken är ett tämligen nytt fenomen som kritiskt granskar de rådande och förgivettagna sätten att vara, eller med andra ord de rådande normerna i samhället. Under senare år har normkritisk teori fått ett stort genomslag inom forskningen och i den allmänna debatten, speciellt relaterat till skolans värld. Vilka konsekvenser en normkritisk praktik får finns det ingen forskning på menar normkritiker själva och det blir därför viktigt att problematisera normkritiken. I denna undersökning gör vi en kritisk granskning av normkritisk litteratur och hur den använder sig av begrepp så som: kategorisering, normer, makt, intersektionalitet, stereotypisering och toleransperspektiv. Vi bidrar således till en fördjupad förståelse för vad den normkritiska diskursen kan bidra med i samhället samt vad det kan finnas för konsekvenser med detta perspektiv. I vår analys behandlar vi olika perspektiv på kategorisering och hur de lyfts inom normkritiken. Detta då det många gånger blir oklart hur och när kategorisering ses som gynnsamt eller skadligt ur ett normkritiskt perspektiv eftersom det beskrivs som dels nödvändigt och dels bidragande till förtryck genom andrafiering. Vidare problematiseras den normkritiska önskan om att förändra samhällsnormer genom att ifrågasätta om detta är en process som går att styra, samt om normförskjutning bidrar till ett icke-diskriminerande samhälle, eller om förtryckande normer istället då drabbar andra grupper. I diskussionen behandlas frågan om normkritikens användning inom skolan och hur detta tämligen outforskade fält anammats inom skolvärlden.

Författare

Mikael Nilsson Jacob Jensen

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..