Sök:

En jämförande studie som ser på skillnaden av inskolning mellan häst och ponny på ridskolor


Denna jämförande studie grundar sig på att ridskolor har svårt att finna lämpliga hästar och ponnys till sin verksamhet. Studiens hypotes är att det är svårare att skola in stora hästar än ponnyer. Syftet med studien är att se skillnaderna på inskolning av ridskoleponnyer och ridskolehästar. Studiens frågeställningar är: Är det någon skillnad på ponny och hästar under inskolning på ridskola? Hur lång tid tar ridskolorna på sig att skola in en ridskolehäst samt ridskoleponny? Metoden för studien är kvalitativa intervjuer med öppna frågor. Teoridelen omfattar ridskoleverksamhetens funktion, inskolningsprocess och hästens beteende. Urvalet till denna kvalitativa undersökning grundar sig på fyra olika ridskolor i Stockholmsområdet som har tackat ja till att delta under de givna ramarna för studien. Studiens resultat visar inga stora skillnader mellan inskolning av ridskolehäst eller ridskoleponny. Slutsatsen för hur bra inskolningen av ridskolehästen blir grundar sig på hästens ålder, utbildning, exteriör och temperament samt hur väl hästen eller ponnyn anpassar sig till ridskolan.

Författare

Ida Sjölund

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..