Sök:

En förskola för alla

Pedagogers tankar och arbete kring barn i behov av särskilt stöd


Studiens syfte är att utifrån en kritisk ansats beskriva och skapa förståelse för hur pedagoger och förskolechefer uppfattar och definierar barn i behov av särskilt stöd, samt hur de utifrån detta utformat verksamheten. De forskningsfrågor som varit aktuella för vår studie är: Hur beskriver pedagoger och förskolechefer ett barn i behov av särskilt stöd? Hur utformar pedagoger verksamheten för att tillgodose generella behov i relation till specifika behov? Vår teoretiska utgångspunkt är dels ett socialkonstruktionistiskt perspektiv då människan är aktiv i processen att skapa den sociala verkligheten och där det sker en interaktion mellan samhälle och människan, dels ett sociokulturellt perspektiv då allt vi lär oss, sker i sociala sammanhang i en interaktion med andra människor. Vi har gjort en kvalitativ undersökning där vi utfört enskilda intervjuer med fyra förskollärare och två förskolechefer. Resultatet visade att de har en stor förståelse för barns olikheter och de ser till allas lika värde och ser inga hinder utan möjligheter till barns delaktighet i förskolans verksamhet. En del av informanterna ansåg att resurs tilldelningen påverkades av om barnet hade en diagnos medan andra ansåg att detta inte hade någon betydelse. Miljön anpassas på olika sätt beroende på barnets behov och om det ska tillsättas resurs är det ekonomin som avgör om detta är möjligt. Alla parter i vår studie är medvetna om sitt förhållningssätt och att den miljö de erbjuder blir en avgörande faktor för om ett barn ska kunna utvecklas optimalt. Därmed blir det i förskollärarnas och förskolechefernas ansvar att konstruera en inkluderande verksamhet på förskolan, där inget barn ses som avvikande. Vår slutsats är att det krävs en välorganiserad verksamhet och mycket empatiska och kompetenta pedagoger för att möta alla barn och iaktta försiktighet så att alla förskollärare och övrig verksamhet inte blir en del av konstruktionsprocessen som formar ett ?barn i behov av särskilt stöd?.

Författare

Ann-Christine Gyllenberg Maria Hurtig

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..