Sök:

En ensam lärare i möte med fusklappar, kunder, elever och andra lärare

Att utveckla lärarens yrkeskunskap hos blivande yrkeslärare genom dialogseminariemetoden


Den här uppsatsen handlar om hur vi på Yrkeslärarprogrammet vid Linnéuniversitetetarbetar med att utveckla lärarens yrkeskunskap hos blivande yrkeslärare genom dialogseminariemetoden och om det är möjligt att tradera yrkeskunnande hos yrkeslärare med nämnda metod. Dialogseminariemetoden går ut på att tillvarata erfarna yrkesmänniskors kunskap. Erfarenheten väcks genom läsning av olika texter och gestaltas sedan i exempel/berättelser som delges en grupp i ett dialogseminarium. Metoden används i yrkeslärarutbildningen för att utveckla yrkeskunnande bland annat inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Den här uppsatsens utgångspunkt är de deltagande studenternas erfarenhet gestaltade i ett antal exempel. De utvalda exemplen berör studenternas ursprungsyrke och mötet man har med avnämarna (kunder, vårdtagare, anhöriga etc.) i detta yrke samt den första ensamma tiden i läraryrket då man har vaga begrepp om det man gör i klassrummet är ett korrekt sätt att agera. Något exempel berör tiden när man har arbetat ett tag som lärare och har börjat reflektera kring sin vardag och sitt agerande och börjar knyta det till sina erfarenheter i ursprungsyrket.

Författare

Viktoria Johansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..