Sök:

En bild av kunskap

några musiklärares bild av kunskap

Forskning har gjorts som visar att musikläraren har ganska stor möjlighet att påverka kunskapsbildningen med egna tankar och idéer om vad som är bra kunskap för eleven. Monica Nerland beskriver detta fenomen som att läraren är en kunskapsagent. Denna undersökning är ett försök att komma närmare några sådana kunskapsagenter och skapa förståelse för deras syn på kunskap. Jag har inte haft för ambition att kategorisera dessa utan endast att beskriva likheter och skillnader i en gemensam kunskapsbild för dem alla. Syftet med undersökningen är att undersöka och måla upp en gemensam bild av några musiklärares syn på kunskap i musik. De tre forskningsfrågor jag valt för undersökningen är: Hur ser man på ämnet: vad är legitimeringsgrundande för musikämnet och hur ser man på ämnesintegrering? Hur ser man på musikundervisningens praxis, vad är viktigt respektive mindre viktigt? Hur ser man på musikalitet och elevers förutsättningar att lära sig musik? Jag har i denna studie fokuserat på att måla upp en kunskapssynbild i relation till framför allt Bjørkvold och Den musiska människan (2005) och Reimer och A philosophy of Music Education (2003), men även Swanwick Musical Knowledge (1994) och Deweys Individ, skola och samhälle (2004) och de tankegångar som är framträdande i den kunskapssyn som förmedlas där. Dessa är de samma som forskningsfrågorna i mitt syfte. Jag har undersökt sex musiklärares syn på kunskap. Detta har jag gjort genom semistrukturerade intervjuer. Lärarna undervisar alla på grundskolan. Några av dem arbetar med elever i årskurserna 1-7 och några med elever i årskurserna 4-9. Jag fann i min undersökning att dessa lärares kunskapssyn är influerad av många olika kunskapssyner och att de ur dessa bildat sig en egen personlig kunskapssyn som speciellt för några av lärarna kan inkludera tankegångar från mycket varierat håll. Den musiska traditionen och Bjørkvold verkar haft stor betydelse för lärarnas kunskapssynsbildning när det gäller synen på eleven och elevens relation till musik. Lärarna lägger stor vikt vid att knyta an till elevens intresse och dess betydelse för kunskapsbildningsprocessen i enlighet med Dewey. Man kan även se att lärarna lägger stor vikt vid teoretiska kunskaper vilket tyder på att de också influerats av tankegångar från till exempel Reimer eller Swanwick. Man har en syn på elevens möjlighet att utveckla sin musikalitet som ligger närmare Reimer än Bjørkvold.

Författare

Carin Hyving

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..