Sök:

En beskrivning av hur arbetsterapeuten använder sig av leken i arbete med barn

Syftet med studien var att genom en litteraturöversikt beskriva hur arbetsterapeuter använder sig av leken i arbete med barn. Datainsamlingen utfördes genom sökningar i databaser samt manuella sökningar på universitetsbiblioteket i Luleå. Sökningarna resulterade i tio studier som analyserades utifrån en manifest kvalitativ innehållsanalys. Analysen av studierna resulterade i tre kategorier: ?Lek för att träna?, ?Lek för att bedöma förmåga? samt ?Lek för att öka på lekförmågan?. Resultatet indikerade att arbetsterapeuten kunde vara med i barnets lek för att ge stöd och hjälp i svåra situationer. Det gjorde att barnet kan känna sig trygg under leken och utveckla förmågor. Det som tränades och bedömdes var till stor del barnens motoriska och sociala förmågor. Intervjuer, observationer eller videoinspelning var vanligt under leksituationer där barnen lekte själv eller när de lekte tillsammans med en kamrat. Resultatet förväntas bidra med kunskap och förståelse för vikten av barnens lek och betydelsen av att arbetsterapeuter fortsätter att arbeta och forska inom området.

Författare

Linnéa Abrahamsson Sanna Danis

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..