Sök:

En anva?ndarstudie av hashtags som marknadsfo?ringsredskap pa? Instagram

Med sociala mediers snabba och ständiga utveckling skiftar dess trender snabbt, medan funktioner föds, dör ut och användarbeteende förändras. En nyligen populariserad trend som snabbt vuxit till sig och blivit stor är användandet av hashtags. Hashtagtrendens nuvarande storlek och spridda användningsområde skapar ett stort intresse att undersöka dess egenskaper och möjligheter vidare. Denna uppsats riktar sig speciellt till kommunikationsbranschen när den behandlar frågeställningen: Vad driver användare till att använda hashtags på Instagram? Detta är en frågeställning som behandlats med en litteraturstudie, två fokusgrupper och tre intervjuer.Resultatet tyder på att de primära drivkrafterna bakom hashtagande på Instagram är identitetsskapande, egen vinning och strävan efter gemenskap. Användarna har sitt eget bästa i åtanke, men vill även skapa en tillhörighet med andra. Sekundära drivkrafter kan oftast knytas till de primära; att kategorisera ett inlägg, att förtydliga ett inlägg och att hashtaga för att det är roligt är exempel på dessa.????Utifrån resultatet i denna uppsats har vi skapat en kampanjmodell som kan nyttjas i konstruerandet av kampanjer som använder sig av hashtags. Uppsatsens resultat kan därför effektivisera kommunikationen mellan skapare av hashtagkampanjer och användare av Instagram genom att ge en analys i användarbeteende kring hashtags på Instagram.

Författare

Jenny Bern Norbert von Niman

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..