Sök:

En Reko, Eko eller Schysst resa?

- En studie om hur Svenska researrangörer förhåller sig till turismens hållbarhetsfenomen


Denna kandidatuppsats har haft som syfte att undersöka hur två svenska researrangörer; Ving och Fritidsresor, kommunicerar och marknadsför sig genom text med fokusering mot hållbar turism. Researrangörernas tolkning och föreställning av deras hållbara arbete har granskats och ställts mot tidigare turismvetenskaplig begreppsapparat gällande hållbar turism, som uppfattas vara av komplex karaktär. Turismaktörernas uppfattningar har framställts genom två kvalitativa insamlingsmetoder, med ett fokus på den textuella kommunikationen i en diskursanalys. Materialet har insamlats från respektive besökshemsidor med inriktning på företagens hållbarhetsdiskurs.Genom ett metodologisk socialkonstruktivistisk utgångspunkt har researrangörernas språkliga textuppbyggnad studerats med avsikt att se hur språkets mening skapar en socialt konstruerad verklighet. Därmed visar undersökningen hur företagen kommunicerat hållbarhetsfenomenets huvudsakliga innehåll samt dess framställning och tolkning av detta begrepp. Textanalysen har genomförts utifrån en mikro- samt makronivå men har vidare kompletterats med mailintervjuer av respektive informant från Ving och Fritidsresor. Genom den kvalitativa intervjun kompletteras textens språkliga framställning med informanternas värderingar rörande samma fenomen. Teoriavsnittet grundar sig därutöver på teoretisk forskning angående avsändarens sociala influenser på textuell kommunikation. Vidare har hållbar turism som forskningsbegrepp framförts som begreppsanvändningen inom turismindustrin. Teoriavsnittet lyfter även fram dagens informationsspridning och Internet som en dominerande mediekanal.Uppsatsens kontenta framför en problematik gällande hållbarhetsdefinitionens komplexa karaktär. En hållbar utveckling rör hela samhället, därmed turismen ? vars syfte är att indikera och motverka negativ förslitning rörande tre dimensioner: ekologi, ekonomi och socialt ansvar. Både Ving och Fritidsresor har visat en aktiv roll med att framföra information som rör hållbarhetsarbeten, där samtliga dimensioner från forskningsbegreppet lyfts fram. Dock markeras skillnader gällande deras uppfattningar om vad hållbar turism innebär, vilket antyder att det komplexa fundamentet gör sig tydligt både praktiskt liksom teoretiskt. Fritidsresor har valt att presentera ett mer enhetligt perspektiv på hållbar turism, där en fördjupning av det sociala ansvaret inom turism sker. Ving har istället större textuell vikt på företagets arbete för kvalité till kunder. Båda företagens kommunikation har vidare skapat ett betydligt fokus på barnrättvisa, men främst presenteras text angående natur och klimat. Detta gör att element inom den socio-kulturella dimensionen bland annat ställs i kommunikationens bakgrund. Deras föreställning om turismen grundas på företagens egna sociala konstruktion av hållbarhetsfenomenet och skapar därav en relativ obalans av vad som krävs för ett helhetsperspektiv inom hållbar turism.Därutöver har det konstaterats att researrangörernas olika textpresentationer, speglar respektives avsikt med att kommunicera information genom besökshemsidan. Det handlar främst om researrangörernas val att praktiskt använda hållbarhetsbegreppet i sin marknadsföring. Här uppfattas skillnader då Ving väljer att konkret använda hållbarhetfrågan i sin marknadsföring genom länkar samt intresseväckande text, medan Fritidsresor informativt och professionellt kommunicerar innehållet med mindre vilja att aktivt attrahera presumtiva kunder.

Författare

Elin Bryntesson Josefine Strömberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..