Sök:

Employer branding i Kina

? Vad ser kinesiska studenter som attraktivt vid val av arbetsplats?


Kurs/nivå: Kandidatuppsats, Enterprising and Business Development, C- nivå, 2EB00E, VT 2012Författare: Niklas Fridman & Jonas PerssonHandledare: Lena OlaisonExaminator: Richard NakamuraTitel: Employer Branding i Kina: Vad ser kinesiska studenter som attraktivt vid val av arbetsplats?Nyckelord: Employer Branding, Human resource management, Kinesisk management. Bakgrund: Allt fler företag etablerar sig i Kina och en förutsättning för att lyckas är att rätt personal driver företaget framåt. Västerländska företag upplever att kompetensen är svår att finna och behålla inom kunskapsbaserade tjänster (knowledgework) vilket skapat problem vid etableringar i landet. Employer Branding är ett vedertaget begrepp i västvärlden som hjälper företag att attrahera personal, forskningen är inte lika utbredd i Kina och det finns ett behov för att kunna attrahera och behålla kompetent personal på plats i landet. Kandidatuppsatsen fokuserar på rekrytering av kinesiska studenter i Kina.Syfte: Syftet med kandidatuppsatsen är att öka förståelsen för vad kinesiska studenter upplever som attraktivt med en arbetsplats och vad som får dem att välja en speciell arbetsgivare.Problemformulering: Vad ser kinesiska studenter som attraktivt på sin framtida arbetsplats och vad är viktigt att ta i beaktning som arbetsgivare för att förstå vad som attraherar kinesiska studenter i Kina?Metod: Studien har antagit en kvalitativ forskningsmetod där data är insamlad genom semistrukturerade intervjuer och en fokusgrupp. Författarna har ett tolkande perspektiv med en ontologiskt konstruktionistisk inriktning.Resultat/slutsatser: Av studien framgick det att kinesiska studenter lägger stor vikt vid företags rykte. Det var attraktivt för de kinesiska studenterna att kunna balansera arbetsliv med privatliv, känna stolthet för arbetsgivaren inför familj och vänner, känna trygghet i sin anställning, möjlighet till kompetensutveckling och en mer kommunikativ relation till sina chefer. Kulturen i Kina skiljer sig mot i väst, bland annat genom ett tydligt riskundvikande, hierarkiskt synsätt med stor respekt för överordnade samt en stark koppling till familjära band.

Författare

Jonas Persson Niklas Fridman

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Ekonomihögskolan, ELNU

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..