Sök:

Employer branding

En studie av ?The Employer Brand Mix?


AbstractTitel:Employer Branding: En studie av ?The Employer Brand Mix?Nivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare:Hannan Mohammed SeragHandledare:Jens Eklinder Frick & Jonas MolinDatum:2014Bakgrund & syfte:Allt fler företag konkurrerar med varandra för att attrahera ochbehålla rätt personal. Det resulterar i att företag börja rikta sitt fokus på sinanuvarande och potentiella medarbetare.Ur denna bakgrund har begreppet EmployerBranding trätt fram inom marknadsföring. Konceptet Employer Branding går ut på attstärka ett företags arbetsgivarvarumärke för att attrahera och behålla de mesttalangfulla medarbetarna.Barrow och Mosley (2005) har skapat modellen ?The Employer Brand Mix? för atthjälpa ett företag att bli en attraktiv arbetsgivare. Modellen är indelad i två grupper,det organisatoriska sammanhanget och det lokala sammanhanget, som innehåller tvågrupper sex nyckelfaktorer vardera.Syftet med examensarbetet är att analysera sambandet mellan det organisatoriskasammanhanget och det lokala sammanhanget utifrån modellen ?The Employer BrandMix?.Metod:I den genomförda studien har både en kvantitativ och en kvalitativ metodanvänts för att samla och bearbeta data. Den empiriska datan har inhämtats medhjälp av enkäter och semistrukturerade intervjuer.Resultat & slutsats:I den här studien kan man se ett samband mellan arbetet iföretagets organisatoriska sammanhang och arbetet i företagets lokala sammanhang.Företag som fokuserar på den externa marknadsföringen av Employer Branding harvalt att prioritera arbetet med externt rykte, rekrytering och introduktion samt TeamManagement. De företag som fokuserar på den interna marknadsföringen avEmployer Branding prioriterar att arbeta med på intern kommunikation,företagsledning, Service Support, arbetsmiljö, prestationsbedömningar och TeamManagement.Förslag till fortsatt forskning:En kvantitativ och en kvalitativ studie om det finnsintern och extern Employer Brandings aspekter i hur organisationer sätter upp policyssamt hur dessa organisationer arbetar mot att uppfylla policyn i praktiken.Nyckelord:Employer Brand, arbetsgivarvarumärke, image, organisationskultur,Value Propositions, företagsledning och intern kommunikation.

Författare

Hannan Mohammed Serag

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..