Sök:

Employer Attractiveness ? Att vinna kampen om framtidens ingenjörer


Syfte: Det förutspås en framtida brist på ingenjörer i Sverige och därmed kan en ökadkonkurrens om denna målgrupp förväntas. Syftet med denna studie var att identifieravad svenska ingenjörsstudenter anser viktigt i sitt val av framtida arbetsgivare, attundersöka om skillnader finns mellan män och kvinnor samt skillnader beroende påstudenternas skattning av sin akademiska prestationsnivå. Genom att tillföra kunskapkring vad ingenjörsstudenter söker hos en framtida arbetsgivare kan företag överträffasina konkurrenter i att attrahera, utveckla och behålla personer med önskvärda talanger.Ytterligare kunskaper kring skillnader mellan de olika grupperna kan möjliggörastrategier utformade utifrån vad den specifika målgruppen söker.Teori/Tidigare forskning: Utgångspunkt har tagits i teori kring EmployerAttractiveness, en arbetsgivares attraktionskraft, och vad som anses viktigt valet avarbetsgivare. Detta begrepp ställs vanligen i förhållande till Employer of Choice, enönskvärd arbetsgivare, och Employer Branding som innefattar aktiviteterna som företagtillämpar för att öka sin attraktionskraft. Tidigare studier har genomförts i olika ländermed syftet att undersöka vad studenter anser vara en attraktiv arbetsgivare, därexempelvis karriärmöjligheter, utmanande arbetsuppgifter, hög lön och godaarbetsrelationer visats vara viktiga faktorer. Vidare har skillnader beroende på kön ochakademisk prestationsnivå funnits i tidigare forskning, något som dock inte undersöktsbland svenska ingenjörsstudenter.Metod: En enkätstudie genomfördes baserat på skalan EmpAt som mäter EmployerAttractiveness genom 25 frågor som bildar fem mätbara faktorer; Intresse, Socialtvärde, Ekonomiskt värde, Utveckling och Tillämpning. Vi utformade en pappersenkätoch besökte de tekniska högskolorna i Lund, Halmstad, Göteborg, Linköping och Umeåför att uppnå geografisk spridning och en hög svarsfrekvens. Totalt uppnåddes 1100svar. Datan analyserades huvudsakligen genom t-test och ANOVA.Resultat: Resultatet visar att sociala faktorer är viktigast i valet av framtida arbetsgivare.Vidare värderar kvinnor utvecklingsmöjligheter, utrymme att tillämpa sina kunskapersamt sociala faktorer högre än män. Högpresterande studenter skattar intressant arbete,karriärmöjligheter och goda ekonomiska förutsättningar högre än övriga studenter.Studien bidrar till förståelse kring vad företag skulle kunna erbjuda för att attraheraönskvärd kompetens och vara en attraktiv arbetsgivare för svenska ingenjörsstudenter.

Författare

Elin Qvist Christine Strömberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..