Sök:

Emotional fuckwittage och smug marrieds

Jane Austen i 1990-talets postfeministiska London

Syftet med denna studie är att undersöka vilka motivationsfaktorer som ligger bakom viljan att fortsätta musicera år efter år. Fokus ligger vid blåsorkestern och blåsinstrumentalister, de äldre instrumentalisterna i orkestern. Studien är avgränsad till att vara en positiv undersökning av motivation i samband med musicerande, främst musicerande i grupp.  Uppsatsen handlar om olika motivationsfaktorer som verkar motiverande för att hålla intresset för att musicera vid liv, detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer. Efter arbetet med studien har tre olika motivationsfaktorer växt fram, social motivation, motivation genom personlig utveckling samt musikalisk motivation. Motivationsfaktorerna bygger på faktorer som ungdomar pratar om enligt Minda Birgestam och Rebecka Källner (2011), det sociala, personlig utveckling och den musikaliska upplevelsen. Uppsatsen är deduktiv och jag har använt resultatet för att se om dessa faktorer fungerar som motivation. Motivationsfaktorerna jag ser i resultatet är det sociala, den personliga utvecklingen och det musikaliska. Det sociala genom att tillhöra en gemenskap och känna en tillhörighet, den personliga utvecklingen genom att få växa som människa och utveckla sina kunskaper inom instrumentet och det musikaliska genom musikaliska upplevelser. Det musikaliska blir även en motivation därför att intresset för musik är stort. Den musikaliska motivationen ligger till grund för den sociala motivationen och den personliga utvecklingen, samtidigt som den bygger på dessa faktorer.

Författare

Isabella Solberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..