Emotion och kognition i samband med det lönesättande samtalet
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyEmotionerLönesättande samtalKognitionAppraisalBedömningDissonansteori/emotionSalary negotiation discussionCognitionDissonance theory
Fokus i denna studie ligger på det lönesättande samtalet och vilka emotioner
som uppstår inför, under och efter samtalet samt hur de hanteras kognitivt. I
studien undersöks även hur respondenterna upplever den generella
arbetssituationen för att jämföra deras upplevelser av det dagliga arbetet med
deras upplevelser av det lönesättande samtalet. Detta är en induktiv
undersökande studie med halvstrukturerade intervjuer som skett med sex
kvinnliga respondenter som alla arbetar på en myndighet. Som forskningsansats
används fenomenologin eftersom det är respondenternas upplevelser som är av
intresse. Svaren har bearbetats med tematisk analys. Resultatet visade att det
var många negativa emotioner som respondenterna upplevde under det lönesättande
samtalet, bland annat ångest och frustration, medan den generella
arbetssituationen upplevdes som mer positiv.
/
The focus of this study is on the salary negotiation discussion and the
emotions that arise before, during and after the discussion and how they are
handled cognitively. The study also explores how respondents perceive the
general working conditions in order to compare their experiences of the daily
work with their experiences of the salary negotiation discussion. This is an
inductive exploratory study using semi-structured interviews that took place
with six female respondents who are working in an authority. Phenomenology is
used as a research approach because it is the respondents' experiences that are
of interest. The answers have been processed by using thematic analysis. The
results showed that there were many negative emotions, such as anxiety and
frustration that were experienced in the salary negotiation discussion while
the daily work conditions were perceived as more positive.