Sök:

Emanciperad välfärd

Datummärkningen i sitt sammanhang

Uppsatsen har gjort gällande att det som serveras oss ?på silverfat? är lätt att ta för givet. Det är definitivt enklare än att själv behöva reflektera kring varför detta sker. Dock, i den här uppsatsen har just detta ägt rum. Det har reflekterats kring hur sociala och politiska konstruktioner skapar och upprätthåller omedvetna konsumtionsmönster bland samhällets invånare. Dessa visar sig upprätthållas av staten, producenter och konsumenter i symbios, ofta via medialt uppblåsta påfund varvid det bland annat har nämnts den så kallade Galna ko-sjukan. Dessa sociala konstruktioner framhålls som viktiga för modernismens utveckling, till och med så betydelsefulla att de här kallas historiskt skapande i sin natur. Datummärkningen anses vara en av dessa konstruktioner, eller vad som här kallas för social praktik, ett ?marknadsföringssystem? som i enighet med metodiken, förstås som mycket influerande för de samhällen som låter sig representeras av Sverige och övriga västvärlden. I dessa samhällen liknas nämligen konsumtionen med en nationernas puls varpå den därmed är en förutsättning för de politiska och ekonomiska mål som finns stadgade och som staten främjar. I aktuell studie har kopplingar bland annat gjorts till den svenska säkerhetspolitiken samt innebörden av det som Mary Douglas och/eller Ulrich Beck beskriver som ?risksamhället?. Den kritiska teorin och det hermeneutiska förhållningssättet vilket här har anammats visar på hur ovanstående resonemang gör sig gällande i en sorts dold illusion framställd oss konsumenter. Placerad centralt i samhället är den inbjudande för alla att ta del av, snarare omedvetet än medvetet. Datummärkningen, vilken är en del av denna illusion, låter sig upptas i våra sinnen och manipulerar oss till att snabbare konsumera livsmedel. Detta, en realitet som ur ett marknadsföringsmässigt perspektiv resulterar i en förhöjd efterfrågan. Denna manipulation, dold i illusionens dimma, resulterar dessutom i ett förslappande av befolkningen där det egna kritiska tänkandet och sinnelaget underkastas marknadsföringssystemets hegemoni.

Författare

Carl Yngfalk

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..