Sök:

Elevinflytande i undervisningen

ett utvecklingsarbete i
skolår nio


Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka elevernas åsikter om vår definition av elevinflytande samt att se hur eleverna uppfattade ett specifikt arbetssätt med avseende på elevinflytande. Utvecklingsarbetet utfördes under sju veckor i en klass, skolår nio, i Luleå kommun. Undersökningsgruppen bestod av fjorton flickor och åtta pojkar. De mätinstrument vi använde oss av i undersökningen var observationer, enkätundersökning samt intervjuer. Resultatet visade att eleverna verkade tycka att det var roligt att själva välja arbetssätt, tidsåtgång och sätt att kontrollera kunskaperna på. De flesta eleverna tyckte att det var positivt att arbeta med elevinflytande enligt vår definition: En öppen dialog mellan elever och lärare samt ett trivsamt och kreativt klimat, där eleverna har reellt inflytande i den dagliga undervisningen. Eleverna kan påverka undervisningens utformning, tidsplanering och hur kunskapen ska kontrolleras.

Författare

Jonas Hjälm Tobias Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..