Elevinflytande i undervisning inom religion och livsfrågor
Mitt examensarbete har varit inriktat på elevinflytandet, och då i synnerhet på elevinflytande inom ämnet religion och livsfrågor. Arbetets syfte har varit att undersöka på vilket sätt elevinflytandet styr val av metod och det didaktiska urvalet i religionsundervisning och lärande i religion och livsfrågor. Om eleverna ansåg att de hade ett sådant inflytande som gav dem möjlighet att påverka och om de upplevde att deras åsikter respekterades i livsfrågediskussioner. Jag har studerat litteratur om elevinflytande och om religions- och livsfrågeundervisning, och dessutom de aktuella styrdokumenten. Som informationshämtande metod har jag använt mig av kvalitativ intervju av åtta elever i årskurs nio i en skola belägen i en småstad i Norrbotten. Resultatet av undersökningen visade att flickorna, i jämförelse med pojkarna, anser sig ha mer inflytande över innehåll och val av metod. Detsamma gäller också intresset. Flickorna finner religions- och livsfrågeundervisningen mer intressant än vad pojkarna gör. Alla elever ansåg att läraren respekterade deras åsikter i livsfrågediskussioner. Resultaten visade även att majoriteten av eleverna ansåg att det var bra som det var med inflytande, men att de önskade att de hade mer tid att behandla olika frågor.