Sök:

Elevinflytande i undervisning inom religion och livsfrågor


Mitt examensarbete har varit inriktat på elevinflytandet, och då i synnerhet på elevinflytande inom ämnet religion och livsfrågor. Arbetets syfte har varit att undersöka på vilket sätt elevinflytandet styr val av metod och det didaktiska urvalet i religionsundervisning och lärande i religion och livsfrågor. Om eleverna ansåg att de hade ett sådant inflytande som gav dem möjlighet att påverka och om de upplevde att deras åsikter respekterades i livsfrågediskussioner. Jag har studerat litteratur om elevinflytande och om religions- och livsfrågeundervisning, och dessutom de aktuella styrdokumenten. Som informationshämtande metod har jag använt mig av kvalitativ intervju av åtta elever i årskurs nio i en skola belägen i en småstad i Norrbotten. Resultatet av undersökningen visade att flickorna, i jämförelse med pojkarna, anser sig ha mer inflytande över innehåll och val av metod. Detsamma gäller också intresset. Flickorna finner religions- och livsfrågeundervisningen mer intressant än vad pojkarna gör. Alla elever ansåg att läraren respekterade deras åsikter i livsfrågediskussioner. Resultaten visade även att majoriteten av eleverna ansåg att det var bra som det var med inflytande, men att de önskade att de hade mer tid att behandla olika frågor.

Författare

Anna Jordan

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..