Sök:

Elevers upplevelse av lärande under APU


Syftet med detta arbete var att beskriva och förstå hur eleverna uppfattar den arbetsplatsförlagda utbildningen, APU, samt hur den påverkar det egna lärandet. Dessa elever studerar på två olika gymnasieskolor i Norrbotten. Med lärandet menar vi elevers upplevelser av bemötande,förväntningar, trivsel, delaktighet, inflytande, lärande och undervisning under den arbetsplatsförlagda utbildningen. Information samlades via enkät och intervjuer. Frågorna var strukturerade och standardiserade med ett flertal öppna frågor. Vi valde att dela frågorna i sju block. Resultatet framställdes i stapeldiagram och i löpande text. Det sociokulturella perspektivet visar tydligt att elevernas vilja att lära beror på deras upplevelse av meningsfullhet, vilken i sin tur beror av huruvida kunskap anses vara betydelsefull i sociala sammanhang som eleven ingår i, både i och utanför skolan. Skolverket betonar att en väl fungerande handledarutbildning är en förutsättning för att APU:n ska få en god kvalitet, men konstaterar att den på många platser saknas helt eller har formen av information. I enlighet med skolverkets rapport visar resultatet av denna studie att de flesta elever anser APU vara en viktig del utav deras utbildning. APU anses vara bra och nyttigt på de program, där man tydligt utbildar för arbetslivet och där det finns bra möjligheter att få arbete efter examen.

Författare

Arja Pyrrö Carlsson Marja-Leena Suup

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..