Sök:

Elevers olika strategier vid problemlösning i matematik

En kvalitativ studie i årskurs 3


Syftet med studien var att ta reda på vilka strategier elever väljer när de ska lösaett matematiskt problem. Vi genomförde en observation och nio individuellaintervjuer med elever i årskurs 3. De fick lösa ett matematiskt problem somobserverades. Utifrån elevernas lösningar genomförde vi sedan intervjuer för attta reda på vilka strategier de valt att använda för att lösa problemet. Resultatet avelevernas lösningar visade på flera olika lösningsstrategier. Dessa delades in iyttre och inre representationer. Strategier som bilder, grafiska framställningar ochmatematiska symboler (siffror) hör till de yttre representationerna, då de består avkonkreta bilder som eleverna måste se framför sig på papper när de lösermatematiska problem. Huvudräkning, automatiserad kunskap och ?tänkande? ärsamtliga strategier som tillhör de inre representationsformerna. Med inrerepresentationer menar vi det som sker i huvudet, det eleverna inte behöver seframför sig för att kunna lösa problemet. Vi fann att elevlösningarna innehöllkombinationer av flera olika strategier. Vilken eller vilka strategier eleven änväljer till sin problemlösning är det oundvikligt att använda sig av någon form avinre representationsform, för att tänka måste alla göra oberoende av vilkenlösningsstrategi som väljs och hur duktiga problemlösare eleverna än är. Näreleverna är unga kan det vara svårt och ovant för dem att skriftligt redovisa hurlösningsprocessen gått till. Därför måste vi lärare ha tid att sätta oss in i hureleven tänker för att kunna bygga vidare undervisningen utifrån den enskildeindividens behov.

Författare

Emma Niclasson Sofia Sandén

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..