Sök:

Elevers och lärares upplevelser av elevinflytande


Titel: Elevers och lärares upplevelser av elevinflytande.Syfte: Med denna studie vill vi få kunskap om hur 12 högstadieeleveroch två högstadielärare upplever elevinflytande på två olikaskolor. Vi vill också se vad det finns för likheter och skillnader ielevernas upplevelser. Dessutom är vi intresserade av att se omelevernas och lärarens upplevelser av elevinflytande stämmeröverens med varandra på respektive skola.Metod: Hermeneutisk metodologi och fenomenologi. Gruppintervjumed 12 elever från två olika skolor och enskilda intervjuer medtvå lärare från två olika skolor.Slutsatser: Utifrån studien kan utläsas att eleverna på båda skolornaexempelvis upplever elevinflytande som viktigt och att deskulle vilja bestämma mer, dock vill de inte bestämma förmycket. Läraren på den kommunala skolan upplever blandannat att elevinflytande är viktigt men att det inte har så storbetydelse för hennes elever. Läraren på friskolan upplever tillexempel att elevinflytande är väldigt viktigt och är av storbetydelse för eleverna. Likheterna mellan elevernas upplevelserär stora men i dessa likheter finns även en del skillnader.Elevernas och lärarens upplevelser av elevinflytande på denkommunala skolan är mer olika än lika. Däremot är elevernasoch lärarens upplevelser av elevinflytande väldigt lika påfriskolan.Nyckelord: Undervisningssituation, betydelse och förutsättningar/hinder.

Författare

Lina Älverdahl Caroline Nilsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..