Sök:

Elevers möte med det naturvetenskapliga arbetssättet


Syftet med denna studie är att undersöka hur elever samtalar när de möter en uppgift som syftar till att öva deras förmåga att använda ett naturvetenskapligt arbetssätt. Undersökningen genomfördes genom att fyra grupper om två elever fick en uppgift där de formulerade frågeställningar kring en isballong (en frusen vattenballong). Samtalen spelades in på band. Inspelningarna transkriberades och analyserades med hjälp av en praktisk epistemologisk analys utifrån tre olika kategorier: samtal inom diskursen, samtal om diskursen och samtal utanför diskursen. Resultatet av undersökningen visar att de flesta eleverna har, trots att de har ringa eller ingen erfarenhet av att arbeta med natruvetenskapligt arbetssätt, ganska lätt att ta till sig uppgiften. Resultatet visar även att det inte är samtal som ligger utanför ramen för uppgiften som utgör det största hindret för eleverna att arbeta med uppgiften, utan i stället att det är samtal som rör uppgiftens utformning.

Författare

Kristoffer Lindh

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..