Sök:

Elevers förståelse för några geografiska begrepp


Vårt syfte är att undersöka elevers förståelse för tre geografiska begrepp samt hur eleverna når förståelsen. Dessa begrepp är väder, årstid och landskap. Det som gör det intressant att undersöka begreppen är att eleverna upplever vädret beroende av årstiden och befinner sig i landskapet varje dag. En annan bidragande faktor är att begreppen nämns i kursplanens uppnåendemål för skolår fem och därför ska vara kända för elever och lärare. För att få svar på vår frågeställning behövs ett underlag för bearbetning. Detta får vi genom att intervjua elever i skolår sex och dela ut enkät till lärare samt att granska aktuell skollitteratur. Resultatat visas i kategoriseringsschema för varje begrepp med fyra nivåer som ger en uppfattning om elevernas förståelse för respektive begrepp. Utifrån resultatet har vi kommit fram till slutsatsen att eleverna har kännedom om och viss uppfattning om delar av begreppens innebörd.

Författare

Lina Brettmar Gertrud Svensson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..