Sök:

Elevers datoranvändning i Montessorimiljö


Bakgrund: Maria Montessoris vision var att hennes pedagogik inte skulle bli åldrad och förlegad utan att ständigt hållas levande. Med ett växande och varierande samhälle bör IKT användas som ett naturligt arbetssätt i den förberedda miljön på Montessoriskolor inom en snar framtid.Om vi tidigt lär barnen att kritiskt granska och handskas med den nya tekniken och vad den kan användas till. Då behöver de inte växa upp till passiva tonåringar, som sitter timtals framför bildskärmen(Montessoritidningen, 2004)Syfte:Mitt syfte är att undersöka elevers förhållningssätt och deras användning av IKT inom den förberedda miljön i Montessoriskolan och på så sätt få fram en genuin bild av hur moderniteter formar elevers studerande.Metod:Undersökningen gjordes med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer och observationer. Jag har observerat datoranvändningen av två klasser i en årskurs 2-3:a respektive 4-5:a. Mina observationer ligger till grund för urvalet av de intervjuade eleverna. Metoden som användes var öppna intervjuer med fyra elever. Jag har också tagit del av litteratur och forskning i ämnet.Resultat: Resultatet visar att eleverna är mycket positiva till användandet av IKT och de tycker de lär sig mycket kunskapsmässigt. De är eniga att datorer skall finnas i verksamheten som ett naturligt redskap i den förberedda miljön. Utifrån min undersökning, stämde det väl överens med mina resultat. I 2-3:an användes datorn initierat av pedagog, eftersom eleverna i klassen nyttjade endast datorn som komplement utifrån sina specifika läs- och skrivsvårigheter. Betydelse för läraryrket:Att pedagoger skall få en bättre inblick hur IKT används av eleverna, som ett naturligt redskap i verksamheten . Att se pennan som ett viktigt verktyg och som ett komplement till datoranvändning. Att ge eleverna förutsättningar till att skriva en text för hand eller på datorn för att bygga upp elevens självförtroende och självkänsla. I vår läroplan står följande om svenskämnet:Att eleven ska kunna olika strategier för att skriva olika slags typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Handstil samt att skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator. (Lgr-11.2010, s.224)

Författare

Eva Andersson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..