Sök:

Elever med utländsk bakgrund möter matematikundervisning

En studie om språkets påverkan på elevens förståelse i matematik i åk. 4-6


Denna studie handlar om språkets påverkan på elevens förståelse i matematik i åk 4-6. Syftet med denna studie är att undersöka hur elever och speciellt de som har invandrarbakgrund kan stöttas för att skapa bättre språkförståelse i matematik. I denna studie undersöks hur gruppsamtal kan bidra till bättre förståelse i matematik och vilka slags ord är svåra för invandrarelever respektive svenska elever när det gäller lärandet i matematik. Detta är en jämförande studie som bygger på observationer gjorda i en skola med invandrarelever i majoritet och en annan med elever i svensk majoritet. Två intervjuer genomfördes, den ena med en lärare i mellanstadiet och den andra med en speciallärare. Undersökningen visar att gruppsamtal har stor betydelse för bättre förståelse i matematik speciellt bland invandrarelever, invandrarelever har visat bättre gruppsamarbete än de svenska eleverna. Svenska elever har svårigheter med terminologiord i matematik medan invandrarelever har svårigheter både med terminologiord och med andra specifika matematikord.

Författare

Suha Mariosh

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..