Sök:

Elevdemokrati i klassråd och elevråd


Vi har undersökt hur väl arbetet med elevdemokrati och elevinflytande utförs på en skola i Västerbotten, i form av hur klassråd och elevråd fungerar på den berörda skolan. Detta har vi gjort genom enkäter och intervjuer, enkäterna genomförde vi i förskoleklass, år 3 och år 5, intervjuerna har vi gjort med två pedagoger och en rektor. En slutsats som vi har kunnat göra efter vår studie är att trots att det finns klara direktiv om skolans uppdrag i läroplanen och i grundskoleförordningen gällande elevdemokrati, fungerar det inte fullt ut på skolan. Rektorn och pedagogerna är väl medvetna om sina brister och hur det borde vara. En anna slutsats är att de elever som ingått i vår studie har bristfälliga kunskaper och ibland inga alls när det gäller begrepp som elevdemokrati, klassråd och elevinflytande. Majoriteten av vår undersökningsgrupp anser att det kan vara bra för lärararna och rektorn, en av de intervjuade ser elevdemokratin som något som kan vara utvecklande även för lärarna.

Författare

Camilla Andersson Maria Pettersson Emma Åberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..