Sök:

Effekter av utbildning till personer som lever med epilepsi

en litteraturöversikt


Bakgrund: Att leva med epilepsi leder till ökad psykisk belastning. Personer med epilepsi har ofta bristande kunskap om sjukdomen och behovet av utbildning är stort. Personen behöver lära sig symtom och sätt att undvika situationer som kan trigga anfall. Vårdpersonal har en viktig roll när det gäller utbildning, rådgivning och stöd till personer med epilepsi och deras familjer. Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva och utvärdera effekter av utbildning till personer med epilepsi och/eller dennes närstående. För att besvara detta valdes litteraturöversikt som metod bestående av vetenskapliga artiklar med kvantitativ ansats. Resultatet visade att det framgångsrikt går att utbilda personer och/eller dess närstående i kunskap om epilepsi och egenvårdsförmåga. Livskvalitén för personer med epilepsi tycks dock inte påverkas av utbildning. Slutsatsen var att utbildning tycks ha en god effekt för personer med epilepsi avseende kunskap och egenvårdsförmåga. Vidare forskning med randomiserad, kontrollerade studier med större urval skulle vara av stort värde för att öka kunskapen om effekter av utbildning vid epilepsi ytterligare. 

Författare

Åsa Persson Bengt Sundberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..