Sök:

EMVs inverkan på den konsumentupplevda innovationsgraden i livsmedelsbranschen


Syftet med denna uppsats är att ur ett konsumentorienterat perspektiv utreda sambandet mellan EMVs marknadsandel och innovationsgraden i den svenska livsmedelsbranschen. Utifrån etthypotetiskt-deduktivt angreppssätt har vi genomfört en kvantitativ studie. Vi har samlat in och operationaliserat data utifrån vårt syfte. För att utreda konsumentens perspektiv har vi utfört en konsumentundersökning. Vi har tagit vår teoretiska utgångspunkt utifrån befintliga teorier kring innovationer och därigenom format ett begreppsspråk anpassat för vår undersökning. Vårt empiriska material består av befintlig kvantitativ data som anger EMVs marknadsandelar och nya produkter i livsmedelsbranschen. Med vår konsumentundersökning har vi utrett konsumenters uppfattningar av olika typer av innovationer. Uppsatsens resultat beror av vilken EMV-variabel som studeras. Mellan EMVs genomsnittliga marknadsandel under åren 2000 till 2004 och den konsumentupplevda innovationsgraden kan vi inte påvisa ett signifikant samband. Väljer vi att se till förändringen i EMVs marknadsandelar mellan åren 2000 och 2004 finner vi dock ett svagt positivt samband med den konsumentupplevda innovationsgraden.

Författare

Johanna Broberg Johanna Cronholm

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..