Sök:

E-handelsföretagens logistiklösning

En kvalitativ studie om e-handelsföretagens logistiklösningar


I denna kandidatuppsats undersöks berättelsers retoriska funktion i tidningen Situation Sthlm. Huvudsyftet är att undersöka om och i sådana fall hur berättelserna i tidningen bidrar till att uppnå tidningens publicistiska målsättning. I det ingår det underordnade syftet att undersöka om och i sådana fall hur berättelserna bidrar till att skapa identifikation hos läsarna. Materialet består av sex stycken berättelser som är tagna ur olika nummer av tidningen och samtliga berättelser handlar om hemlösa människor som själva är försäljare av tidningen. Uppsatsen bygger på teorier om vad en berättelse är, berättelsers retoriska funktion samt teorier om identifikation. Analyserna är gjorda efter Sonja K. Foss modell för narrativ analys om än i något reviderade version då inte alla analyskategorier som finns med i originalmodellen används i uppsatsen. Uppsatsen visar på att samtliga berättelser har potential att skapa identifikation och att bidra till den publicistiska målsättningen i någon mån men de berättelser som har potential att engagera flest läsare är de som är specifika på flera olika nivåer. Detta uppnås dels genom att ge detaljerade beskrivningar av miljöer och dels genom att karaktärerna skildras på ett mångdimensionellt och nyanserat sätt i kombination med att deras handlingar upplevs som motiverade och begripliga. Även användandet av topiker är centralt för att uppnå det retoriska syftet. Genom att vissa av berättelserna erbjuder läsarna flera olika topiker (mentala mötesplatser) minskar risken att vissa läsargrupper exkluderas.

Författare

Marcus Hägglöv Dan Wirström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..