Sök:

Dom bara sjunger

en studie av musikteorins roll i
amatörkörer


Syftet med det här arbetet var att ta reda på musikteorins roll i en amatörkör. Jag har intervjuat fyra körledare till fyra olika amatörkörer. Dessa körer var en damkör, en kyrkokör, en kammarkör och en studentkör. Jag har i intervjuerna frågat körledarnas om deras egen bakgrund inom teori och hur de kopplar teori, gehör och rytmik till körrepetitionerna. Tre utav körledarna har en formell musikalisk utbildning men alla körledare har lett körer i minst 15 år. Jag har i arbetet kommit fram till fyra huvudresultat. Det visade sig att det är av stor vikt vad körledaren själv har tyckt om teoriundervisningen under sina studier. Den körledare som alltid har varit mycket intresserad av teori och gehör var också den körledare som tyckte att det var viktigast att lära sina korister teori. Hon var den enda som planerade in teoripass för koristerna. Den teori som det pratades mest om på alla körrepetitioner visade sig vara den om hur man ska intonera. Termer som grundton, kvint var alla korister bekanta med. Ett av huvudresultaten var också att ingen av körledarna hade några krav på de nya koristernas teorikunskaper eller hade någon plan för hur de skulle komma upp i samma kunskapsnivå som de andra koristerna. Det mer oväntade resultatet var att fastän vissa körledare inte tyckte sig lära ut någon musikteori så lärde sig koristerna teori ändå. Sammanfattningsvis så hade de flesta körledarna inte tänkt så mycket över hur mycket teori de lärde sin kör. Alla körledarna ansåg att det är deras roll som körledare att lära ut musikteori men de flesta erkände att de inte gör det.

Författare

Britta Hällstig

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..