Sök:

Division i år fem

med fokus på benämnda uppgifter


Syftet med vår uppsats är att undersöka och jämföra vilka strategier eleverna använder sig av, vid benämnda uppgifter i division i år fem. Detta tillvägagångssätt var för att vi ville få reda på elevernas olika strategier samt hur de tolkar och förstår problemet. För att uppnå syftet har vi tagit vår utgångspunkt i följande frågeställningar; hur utför eleverna den matematiska operationen? Hur tolkar och förstår eleverna problemet? Vår undersökning utgår såväl från en kvantitativ, som från en kvalitativ ansats. Den kvantitativa ansatsen i vår undersökning var förstudien, där fick eleverna lösa uppgifter i algoritmer gentemot problemlösning, detta låg till grund för huvudstudien som var av kvalitativ ansats. I huvudstudien fick eleverna benämnda uppgifter i division, som de skulle lösa under tiden vi intervjuade dem. Förstudien visade att samtliga femton elever klarade alla algoritmuppgifter med tvåsiffrig täljare och ensiffrig nämnare, men med tresiffrig täljare blev det svårare för många elever. I delen för benämnda uppgifter framkom det att de elever som använde sig av någon slags symbol, klarade uträkningarna bättre. Resultatet i huvudstudien visar att eleverna använder sig av flera olika lösningsstrategier för att lösa problem. De vanligaste strategierna var innehållsdivision och delningsdivision.

Författare

Lena Nilsson Anne Sundquist

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..