Sök:

Distriktssköterskors erfarenhet av rådgivning till patienter med hypertoni

Distriktssköterskor inom primärvården möter ofta patienter med hypertoni, patienter är i behov av att göra livsstilförändringar för att förbättra sitt blodtryck. Distriktssköterskan har som uppgift att motivera dessa patienter genom rådgivning. Syftet med denna studie var att beskriva distriktssköterskors erfarenheter av rådgivning till patienter med hypertoni. För att samla data till studien utfördes två fokusgruppintervjuer på två olika hälsocentraler, med totalt åtta distriktssköterskor. Fokusgruppintervjuerna analyserades med en kvalitativ manifest innehållsanalys. Analysen resulterade i en huvudkategori och fyra underkategorier. I resultat framkom att det är viktigt att distriktssköterskan ger råd utifrån individen för att motivera till livsstilsförändringar och uppnå följsamhet. För att det ska leda till ett bra möte vid rådgivningstillfället är det viktigt att avdramatisera och inte komma med pekpinnar leder till ett bra möte. Det är viktigt att utbilda och informera patienten på ett enkelt och lugnande sätt. Distriktssköterskorna möter svårigheter vid rådgivningen som kan leda till bristfällig uppföljning av patienter med hypertoni. För att öka följsamheten bör verksamheten ha tillgång till en särskild hypertonisköterska samt att läkare även ger rådgivning om livsstilsförändringar. Det är även viktigt att alla distriktssköterskor på hälsocentraler får utbildning i motiverande samtal då det har en stor effekt för följsamhet vid livsstilsförändringar.

Författare

Elin Elenius Annika Sirén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..