Sök:

Dikotiska tester

Ett normalmaterial för elever i årskurs 1-4 i grundskolan


Bakgrund: Dikotiska tester kan användas som del i testbatteriet för utredning av hörseluppfattningsstörning (APD, eng. auditory processing disorder) samt vid differentialdiagnostisering. I Sverige har dikotiska tester använts i studier där försökspersonerna varit 11 år eller äldre. Utanför Sverige har studier dock gjorts på barn från 5 år och uppåt.Syfte: Syftet med denna undersökning var att ta fram ett normalmaterial avseende dikotiska tester för elever i årskurs 1, 2, 3 respektive 4 i grundskolan.Metod: Dikotiska tester har utförts vid två grundskolor, på totalt 53 elever i årskurs 1-4. Testmaterialet bestod av siffror, stavelser samt meningar, vilket rapporterats med riktad rapportering. Siffror och stavelser har även återgivits med fri rapportering.Resultat: Generellt fick majoriteten flest rätt på höger öra. Störst skillnad i resultat sågs mellan årskurs 1 och 4. En tendens till minskad lateraliseringseffekt kunde ses med ökad ålder.  Slutsatser: Då lateraliseringsindex visade positivt värde hos årskurserna 1, 2 och 4, vid deltesten med stavelser och meningar, kunde slutsatsen dras att majoriteten av dessa barn uppvisade right-ear-advantage (REA).

Författare

Charlott Eklöf Bäckstrand Caroline Palmér

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Hälsoakademin

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..