Sök:

Dialog och samlärande - en pedagogisk utmaning

- En studie om vilka förutsättningar för lärande som erbjuds och synliggörs i praktiken


?Bakgrund: I tidigare forskning framkommer det att samlärande är en central aspekt i undervisningen, men att monologiska kommunikationsmönster med individualiserat arbete fortfarande är det vanligaste undervisningssättet i dagens skola. Med utgångspunkt från det sociokulturella perspektivet ses den sociala interaktionen, med språket i fokus, som ett bra inlärningssätt för elever att utvecklas och inhämta kunskap på.Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka olika förutsättningar för lärande som erbjuds i två utvalda klasser, vilka redovisas som fall. Vår utgångspunkt är att val av arbetssätt speglar pedagogens syn på kunskap och lärande. Genom att observera ges det möjlighet att upptäcka vilka olika arbetssätt som erbjuds.Metod: Frågeställningarna som ligger till grund för studien har besvarats genom kvalitativa observationer, vilka utförts på två skolor i två olika kommuner i två olika klasser inom grundskolans senare år (åk 6-9).Resultat: Studien visar, utifrån vad vi har sett, på att lärande sker genom olika arbetssätt, men främst genom individuellt arbete. De flesta av pedagogerna ger inte förutsättningar för eleverna att arbeta tillsammans, men några av fallen visar på flerstämmighet där det förs en dialog mellan pedagog och elev. Dialog och samlärande synliggörs alltså inte i någon större utsträckning i undervisningssituationerna, förutom en pedagog som använder ett arbetssätt som framhäver vikten av elevers samarbete i hög grad, där delaktighet, interaktion och kommunikation är i fokus.

Författare

Charlotta Svensson Therese Torstensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..