Sök:

Detaljhandelns lojalitetsstrategier


Vårt syfte var att analysera ICA: s lojalitetsprogram och kundspecifika marknadsföring utifrån motiv, uppbyggnad och funktion, samt att undersöka till vilken grad det senaste lojalitetsskapande verktyget utnyttjas samt vad skulle få kunderna att använda verktyget oftare. Vi har genomfört en uppsats med ett induktivt förhållningssätt. Insamling av primär- och sekundär data har i huvudsak bestått av litteratur, undersökning och intervjuer. ICA Handlarna AB är vårt fallföretag, vars material ligger till grund för empirin. Det empiriska materialet, inklusive undersökningens resultat, har kopplats till relevanta teorier inom lojalitetsprogram som utgör kärnan i analysen. Varpå slutsatser presenteras i ett avslutande kapitel. Vi kom fram till att lojalitetsprogram, i detaljhandeln, kan bygga lojalitet som bygger på ekonomiska incitament. Vidare fungerar CRM och 1:1 fungerar bra, för att ta sig igenom det mediabrus som finns. Vid implementering av lojalitetskiosken, inom detaljhandeln, är det viktigt att innehållet i kiosken upplevs som tillräckligt värdefullt för att kunden skall utnyttja den. Vidare bör företag erbjuda produkter som de främst förknippas med, för att kunder ska utnyttja kiosken. För att nå en mer frekvent nyttjandegrad av kiosken behöver företaget erbjuda personliga erbjudanden och fler applikationer efter kunders önskemål. Företagen måste även vara tydliga med att förmedla vilka fördelar det innebär för kunden att utnyttja kiosken.

Författare

Robert Jönsson Roger Manfredsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..