Sök:

Det strategiska kanalvalet - ett kriskommunikativt framgångsrecept


Kris, kris, kris! Löpsedlarna skriker ut sitt budskap och allt ställs på sin spets. Situationen är allvarlig och företagets kommunikativa kompetens sätts på prov. Det är just denna kommunikation, den relaterad till en krishändelse, som fokuseras på i föreliggande uppsats. Området anses vara intressant då det förefaller som om det föreligger en teoretisk kunskapslucka däri. Begreppen issues- respektive reputation management behandlar främst proaktiva åtgärder medan crisis management framstår som ett luddigt formulerat samlingsnamn för alla åtgärder relaterade till en kris. Ingen av management-formerna anses därmed vara direkt tillämpbar avseende uppsatsens forskningsfråga, vilken redogörs för i det följande. Inledningsvis eftersöks ett teoretiskt ramverk kring begreppen kris samt kriskommunikation. Denna strävan utmynnar i ett nytt synsätt på problematiken, enligt vilket korrekta kommunikativa åtgärder kan medföra att krisen pareras. Vidare ger synsättet utrymme för ett utökat strategiskt tänkande avseende dessa kommunikativa åtgärder. En central parameter i detta sammanhang är ett strategiskt kanalval. Uppsatsens forskningsfråga är därmed huruvida ett strategiskt kanalval vid kriskommunikativa åtgärder förekommer idag, samt hur ett sådant strategiskt användande kan se ut. I uppsatsens teoretiska avsnitt presenteras vidare de kanaler vilka anses vara lämpliga vid extern kriskommunikation. Vid de genomförda intervjuerna synas sedan de olika respondenternas tankar kring kriser, kriskommunikation samt nämnda kanaler. Det samlade materialet granskas därefter analytiskt och reflekterande. Denna analys utmynnar i slutsatser vilka möter uppsatsens syfte; att föreslå ett lämpligt användande av olika kommunikationskanaler vid extern kriskommunikation.

Författare

Sara Tjälldén Mattias Järlevi Daniel Zell

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..