Sök:

Det ska va' slätt!

attityder till värdegrundsrelaterad undervisning inom vuxenutbildningen


Syftet med studien var att beskriva attityder till värdegrundsrelaterad undervisning bland lärare inom vuxenutbildningen. De frågeställningar som låg till grund för studien var följande: Hur definierar lärarna skolans värdegrund? Hur förhåller sig lärarna känslomässigt till värdegrundsrelaterad undervisning? Integrerar lärarna värdegrundsrelaterade frågor i den dagliga undervisningen? I så fall hur? samt Föreligger det någon skillnad i attityder gentemot värdegrundsrelaterad undervisning mellan olika ämneslärare? Utöver dessa frågeställningar undersöktes även tänkbara yttre faktorer som kan påverka tillämpningen av värdegrundsrelaterade frågor. Den metod som valdes var kvalitativ och innefattade dels en enkätundersökning och dels fördjupande intervjuer. Studieresultatet bearbetades huvudsakligen utifrån strukturfunktionalistisk teori samt de tre attitydkomponenterna kognitiv, affektiv och intentionell komponent, vilka dessutom diskuterades i förhållande till Festingers dissonansteori. Studiens empiriska del visade en relativt samstämmig definition av skolans värdegrund vilken i första hand förknippades med begrepp som jämlikhet, demokrati och mänskliga rättigheter. Beträffande lärarnas inställning till värdegrundsrelaterad undervisning framgick det att en övervägande majoritet ställde sig positiv till detta även om en relativt stor andel inte medvetet integrerade dessa frågor i den dagliga undervisningen. Faktorer som lärarna ansåg försvåra tillämpningen av värdegrundsrelaterade frågor var bland annat allmänt bristande intresse, elevernas vuxna ålder samt snäva organisationsformer. Vid jämförelsen mellan ämnesblock framgick det att benägenheten att integrera värdegrundsrelaterade frågor i den dagliga undervisningen var störst bland lärare i svenska för invandrare och svenska som andraspråk, och minst bland lärare i ämnesblocket Ma/Fe/Da/NO.

Författare

Elin Brandlöv Lena Tougoumova

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..