Sök:

Det intellektuella kapitalet - humankapital från teori till verklighet


Syfte: Vi avser att med denna uppsats beskriva ett antal faktorer i samband med intellektuellt kapital, med fokus på humankapital, i sex företag. Vidare ämnar vi diskutera eventuella skillnader mellan varuproducerande och kunskapsföretags syn på humankapital. Metod: Vi har använt oss av ett induktivt arbetssätt med en deskriptiv ansats. För att samla in information har vi använt personliga intervjuer och litteratursökningar. Teoretiska perspektiv: Definition av intellektuellt kapital, humankapital, strukturkapital, kundkapital och tyst kunskap. Empiri: Empirin har insamlats från sex intervjuer varav fyra med varuproducerande företag och två med kunskapsföretag. De varuproducerande är Dr Persfood AB, Elektriska AB Delta, Saint-Gobain Sekurit Scandinavia AB och Företag V (ville vara anonymt). Kunskapsföretagen är Luvit AB och Företag K (ville vara anonymt). Resultat: Både de varuproducerande och kunskapsföretagen ser det intellektuella kapitalet som en viktig resurs, trots att de inte redovisar det. Humankapital definierar de som den kunskap, individuell eller kollektiv, som de anställda besitter. Vi fann fler likheter än skillnader mellan de olika branscherna, vilket vi tyckte var konstigt då kunskapsföretagen lever på sin personal och deras kompetens.

Författare

Fredrik Ljunggren Lourdes Bendeck Berrios Sofie Elving Jonas Carlsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..