Det hälsopromotiva arbetet
Hur individen identifierar sig med organisationen
ControlIdentity regulationHealth promotionPost-bureaucratic organizationsStyrningIdentitetskonstruktionHälsopromotionPost-byråkratiska organisationer
Samhället har under de senaste årtiondena inriktat sig allt mer på hälsa och välmående. Detta har skapat ett allt större intresse för organisationers arbete med hälsopromotion, det vill säga främjande av hälsa på arbetsplatsen. Kandidatuppsatsen behandlar hur hälsopromotion används för att skapa medarbetare som identifierar sig med Svenska Byggnadsarbetarförbundets värderingar. Anställda har intervjuats där utgångspunkten var att undersöka hur förbundskontoret arbetar med hälsopromotion och hur värderingar förmedlas. Genom intervjuer framgick att förbundskontoret använder sig av olika identitetsskapande metoder för att styra medarbetare att identifiera sig med organisationen och för att bli självstyrande. Förbundskontoret använder hälsopromotion för att skapa gemensamma värderingar, detta har bidragit till en stark sammanhållning mellan medarbetare vilket skapat lojalitet och legitimitet gentemot kollegor och organisation.