Sök:

Det hade jag inte en aaaning om

det vidgade textbegreppet i
undervisningen


Denna studie handlar om det vidgade textbegreppet, som innebär att tillägna sig och bearbeta texter inte alltid behöver betyda läsning utan kan ske även genom avlyssning, drama, rollspel, film, video och bildstudium. I studien undersöks i vilken utsträckning pedagogerna använder sig av ett vidgat textbegrepp i sin undervisning. Arbetet inleds med en teoretisk del där författarna kommer att avgränsa själva begreppet och förklara vad en vidgning av textbegreppet innebär. Mycket av den forskning som bedrivits pekar på att det vidgade textbegreppet ännu inte implementerats i undervisningen i den grad som är önskvärt. I samband med detta tas även andra viktiga uttryck upp som har en relation till det vidgade textbegreppet, såsom hypertext, multimedia och intermedialitet etc. Urvalet för intervjuerna har gjorts genom enkäter hos ett fyrtiotal pedagoger i fyra olika grundskolor i en norrländsk kommun. Genom intervjuerna undersöktes hur begreppet tolkas, retoriskt och praktiskt. I studien kommer det fram att lärarna säger att de använder sig av olika medier i undervisningen. Det kom i studien även fram att styrdokumenten inte är en levande del i undersökningsgruppens undervisning då inte någon av lärarna var bekanta med det vidgade textbegreppet trots att det framhålls i styrdokumenten.

Författare

Jenny Johansson Renate Murken

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..