Sök:

Det finns väl inga gränser.


Detta examensarbete är en undersökning om hur föräldrar till barn på två förskolor ser på skapande verksamhet i förskolan. Den undersökningsmetod som har använts är en kvalitativ enkätstudie med öppna frågor. Syftet med studien är att ta reda på hur föräldrar resonerar kring skapande verksamhet och vilka föreställningar de ger uttryck för. De frågeställningar som arbetet har utgått ifrån är: Hur ser föräldrar på skapande verksamhet i förskolan? Hur definierar föräldrar skapande verksamhet i förskolan? De teoretiska utgångspunkter som tas upp i arbetet är definitioner och teorier om skapande, lek, fantasi och kreativitet. I arbetet belyses även tidigare forskning om föräldrar i ett förskolesammanhang och skapandets och föräldrars roll i förskolans historia. Resultatet som har framkommit är att föräldrar kan se på skapande verksamhet på flera sätt, men att de främst ser den som ett uttryck för och användande av fantasi och kreativitet. De definierar skapande verksamhet som bland annat olika metoder, som lek (men också inte), som en möjlighet till utveckling på olika plan och som ett komplement till hemmet.

Författare

Karin Feldt Emma Henriksson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..