Det finns väl inga gränser.
Detta examensarbete är en undersökning om hur föräldrar till barn på två förskolor ser
på skapande verksamhet i förskolan. Den undersökningsmetod som har använts är en
kvalitativ enkätstudie med öppna frågor. Syftet med studien är att ta reda på hur
föräldrar resonerar kring skapande verksamhet och vilka föreställningar de ger uttryck
för. De frågeställningar som arbetet har utgått ifrån är: Hur ser föräldrar på skapande
verksamhet i förskolan? Hur definierar föräldrar skapande verksamhet i förskolan? De
teoretiska utgångspunkter som tas upp i arbetet är definitioner och teorier om skapande,
lek, fantasi och kreativitet. I arbetet belyses även tidigare forskning om föräldrar i ett
förskolesammanhang och skapandets och föräldrars roll i förskolans historia. Resultatet
som har framkommit är att föräldrar kan se på skapande verksamhet på flera sätt, men
att de främst ser den som ett uttryck för och användande av fantasi och kreativitet. De
definierar skapande verksamhet som bland annat olika metoder, som lek (men också
inte), som en möjlighet till utveckling på olika plan och som ett komplement till
hemmet.