Sök:

"Det finns inget som är mindre roligt i matte"

en
undersökning om elevers attityder till matematikundervisning


Betydelsen av goda kunskaper i matematik blir allt tydligare. Kunskaper i matematik behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer. Elevers inställning och motivation till ämnet har en stor betydelse i hur deras kunskapsutveckling i matematiken sker. Därför har jag valt att göra en undersökning om elevers attityder till matematikundervisning. Undersökningen är grundad på kvalitativa intervjuer som genomfördes i två olika skolor i Norrbotten med två olika elevgrupper bestående av yngre och äldre elever samt två pedagoger. Dessutom genomfördes kompletterande klassrumsobservationer. Resultatet av undersökningen visar en skillnad mellan yngre och äldre elevers inställningar och attityder till matematik. Yngre elever visar en positiv attityd till ämnet medan en del äldre elever visar en negativ attityd vilket orsakas av en del faktorer i matematikundervisningen.

Författare

Sihem Layouni

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..