Sök:

Det existerar ingen standardmodell över hur man lär sig ett språk

en studie av fyra lärares uppfattningar om alfabetiseringsundervisning


Denna kvalitativa studie behandlar problematiken kring att bedriva alfabetiseringsundervisning. Den alfabetiseringsundervisning som bedrivits och bedrivs i Sverige har under åren kritiserats av Skolverket. Med anledning av denna kritik har jag valt att intervjua fyra lärare, som samtliga bedriver alfabetiseringsundervisning. Deras uppfattningar kring undervisningens innehåll, kompetens samt organisationsramar redovisas i uppsatsens resultat. Studien syftar således till att försöka erhålla en kunskap om hur ovan nämnda faktorer påverkar alfabetiseringsundervisningen. Studiens frågeställningar har varit: Vilken formell kompetens har de verksamma lärarna och hur står sig den i ett nationellt perspektiv? Vilket är undervisningens innehåll och hur är den organiserad? I undersökningen har det framkommit att de intervjuade lärarna i stor utsträckning innehar en adekvat formell kompetens för att bedriva alfabetiseringsundervisning. Ur ett nationellt perspektiv utgör de en del av de 11% som innehar ämnesteoretisk utbildning. Samtliga informanter uppger att det inte existerar någon universallösning över hur illiterata lära sig ett nytt språk. De fyra informanterna bedriver individualiserad undervisning som realiseras på olika sätt. Ingen av de intervjuade lärarna ger eleverna möjligheten att kunna påverka planeringen av undervisningen. Deltagarsamtalet inryms i samtliga informanters undervisning men det är ytterst osäkert vilket syfte detta samtal tillskrivs.

Författare

Petter Brandlöv

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..