Sök:

"Det där med x det klarar jag, men så långt som till y kom jag aldrig"

en fallstudie över problem vid introduktion av algebra


Flera internationella undersökningar visar att svenska elever är jämförelsevis svaga i matematik och framförallt i algebra. Syftet med vår undersökning är att få en uppfattning om hur lärare introducerar moment ur algebra i årskurs åtta och lärares syn på algebra. Vidare är syftet att analysera elevers svårigheter och vilka fel de gör inom algebra. Vi vill även titta närmare på hur kommunikationen sker i klassrummet, vid introduktionen av ett nytt moment. De två undersökta lärarna och deras två klasser kommer från samma centrala skola i Uppsala. Med hjälp av videokamera och bandspelare filmades fyra lektioner i följd per klass. Lärarna intervjuades innan den första observerade lektionen och sedan efter varje observationstillfälle. Provet som eleverna gjorde efter avslutat moment analyserades. Vår undersökning visar att lärarna introducerar algebra genom konkret abstraktion eller genom mönstertänkande. De oftast förekommande algebrarelaterade fel som eleverna gör är att de ignorerar bokstaven eller koefficienten vid uträkningarna. Svårigheter med prioriteringsregler och parenteser samt ekvationslösning är också relativt vanligt förekommande.

Författare

Maria Davidsson Tomas Persson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..