"Det är liksom att slå med rösten"
elevers och pedagogers
upplevelser av och synsätt på skäll
Syftet med undersökningen var att studera en grupp elevers och en grupp pedagogers upplevelser av och synsätt på skäll inom skolverksamheten. Undersökningen genomfördes våren 2005 vid en F-3 skola i Luleå kommun och den undersökningsmetod som användes var kvalitativa intervjuer. De intervjuade eleverna, fem till antalet, gick samtliga i år 1. Jag intervjuade även fem pedagoger som arbetade med elever i olika åldrar. Undersökningen visade att upplevelsen av och även synsättet på skäll inom skolverksamheten skiljer sig mellan elever och pedagoger, något som delvis stämmer överens med tidigare forskning. Såväl elever som pedagoger upplever obehag av skäll. Elever när de får skäll, pedagoger när de ger skäll. Trots detta anser både elever och pedagoger att skäll måste finnas för att skapa lugn och ro. Skäll är inte heller något vi till varje pris ska undvika, det är hur vi skäll som är det avgörande.